Han mener at advokatfirmaer er blant de største synderne i sosiale medier: – Det har utviklet seg en kald måte å skrive på

Fredrik Fornes mener advokatfirmaer må teste ut andre måter å kommunisere på.
Fredrik Fornes er leder for synlighet og kommunikasjon i Hubify. | Foto: Hubify
Fredrik Fornes er leder for synlighet og kommunikasjon i Hubify. | Foto: Hubify

Det er i et intervju med SALG24 at Fornes, som til daglig er leder for synlighet og kommunikasjon i Hubify, sier at selskaper må tørre å teste ut andre måter å kommunisere på. Han mener at det har utviklet seg «en veldig formell og kald måte å skrive på».

Dette gjelder særlig i enkelte bransjer, mener Fornes, og nevner blant annet advokat-, regnskaps- og oljebransjen som eksempler.

– Jeg synes det er veldig rart at vi har gått i en retning som tilsier at vi skal være «profesjonelle» og snakke med så lite følelser som mulig, sier Fornes til SALG24, og påpeker at det grunnleggende i kommunikasjon er å vekke følelser hos den eller de du snakker til.

Han mener at advokatfirmaer og andre selskaper ikke må lene seg på at det de gjør nå «funker greit», men heller tørre å tenke nytt.

– Jeg sier ikke at de skal begynne å legge til fraser som «lol» og «wtf» i kommunikasjonen sin, men at du heller beveger deg vekk fra det superformelle og trauste språket. Mennesker er ganske enkle, vi liker å bli snakket til på det språket som vi bruker.

AdvokatWatch gjennomførte i oktober en kartlegging av norske advokatfirmaers tilstedeværelse i sosiale medier, og fant da at LinkedIn er den mest populære plattformen blant firmaene.

De fem største – Schjødt, Thommessen, Wikborg Rein, BAHR og Wiersholm – hadde da til sammen i underkant av 38.000 følgere på plattformen, mens de hadde drøyt 17.000 følgere på Facebook.

Disse advokatfirmaene har flest følgere i sosiale medier 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også