Vedtok bygging av ny lufthavn i Bodø til 7,2 milliarder kroner: Marstrand skal sammen med Advansia lede prosjektet på vegne av Avinor
Utbyggingsvedtaket ble utsatt i januar i år på grunn av Avinors økonomiske situasjon etter pandemien.
Kostnadsrammen for Avinors utbyggingsprosjekt er 7,2 milliarder kroner uten kjøp av arealer og uten finansieringskostnader. Avinors konsernstyre vedtok i ettermiddag at Avinor skal bidra med 2,6 milliarder kroner. Resten skal finansieres av staten og lokale midler, heter det i en pressemelding.
I november i fjor ble Marstrand og Advansia, som har etablert et arbeidsfellesskap, tildelt kontrakt for byggherreorganisasjonen i forbindelse med utbyggingen den nye lufthavnen.
Ifølge Avinor konkurrerte Marstrand/Advansia med to andre tilbydere.
– Mange gispet litt i bransjen da lille Marstrand fikk et sånt oppdrag sammen med Advansia. Vi er for små til å vinne de store rammeavtalene alene. Vi samarbeider med alle, uttalte daglig leder Karen Riddervold i Marstrand til AdvokatWatch tidligere i år.
Ifølge Riddervold deltar rundt ti personer fra Marstrand i byggherreorganisasjonen, som har en egen etasje i firmaets bygg i Akersgata i Oslo.
Verdien på kontrakten til Marstrand/Advansia er ikke kjent.
– Gratulerer til Avinor og Bodø med vedtatt investeringsbudsjett. Dette er en stor milepæl og Team Marstrand/Advansia ser frem til å realisere Ny lufhavn Bodø, skriver Riddervold på LinkedIn.