Hos tre av de fire store revisjonsfirmaene må også nyutdannede signere kunde- og konkurranseklausuler – advokat er kritisk

Det er Finansavisen som har spurt EY, PwC, Deloitte og KPMG om de benytter seg av kunde- og konkurranseklausuler for nyutdannede.
Svarene avisen har fått, vitner om ulik praksis i firmaene.
EY oppgir at kunde- og konkurranseklausul er standardbetingelser i deres kontrakter, og at det gjelder for alle medarbeidere, uansett nivå og område.
PwC svarer at de opererer med standardklausuler i arbeidskontraktene som begrenser muligheten til å jobbe med revisjons- eller rådgivningskunder hos en ny arbeidsgiver. Det er snakk om kunder man har jobbet med det siste året. Begrensningene varer i 6-12 måneder, avhengig av kunden.
Selskapet understreker likevel at det er sjelden at klausulene gjelder i praksis, og at dette særlig gjelder unge og nyutdannede ansatte.
Hos KMPG ilegges alle nyutdannede en konkurransebegrensning.
Ansatte kan ikke påvirke KPMG-kunder den ansatte har jobbet med eller hatt ansvar for det siste året, til å betjenes av firmaet den ansatte går til.
Det er heller ikke lov til å bidra til eller aktivt medvirke til å rekruttere KPMG-ansatte til en ny arbeidsgiver, opplyser KPMG til Finansavisen.
Hos Deloitte slipper de nyutdannede unna kunde- og konkurranseklausuler.
– Dette er først aktuelt på mer senior stillingsnivå, sier Ina T. Pettersen, som er HR-sjef i Deloitte Norge, til Finansavisen.
Anniken Astrup er advokat og fagsjef i Econa, interesse- og arbeidstakerorganisasjonen for økonomer.
Hun mener bedrifter ikke burde ha konkurransebegrensninger for nyansatte.
– Konkurransebegrensninger bør forbeholdes ledere og nøkkelpersonell, sier Astrup til Finansavisen.