Wiersholm-partner varslet Skatteetaten om mulig stor ryddejobb: «En veldig spesiell sak»
Det var i desember 2020 at Danske Bank i Norge, via hovedkontoret i København, fikk vite at banken trakk ulovlig høye gebyrer og renter på gebyrer fra norske kunder.
Feilen, som gjelder inntil 190.000 av de norske kundene, har pågått i 15 år.
Saken kan bety endringer i flere hundre tusen skattemeldinger når Danske Bank skal betale tilbake til sine norske kunder, skriver Dagens Næringsliv.
Ifølge avisen var det partner i Wiersholm, Nicolay Vold, som i en e-post i sommer varslet Skatteetaten om en potensielt stor ryddejobb etter gebyrfeilen:
«Jeg tar kontakt fordi jeg har en veldig spesiell sak som potensielt omfatter 150.000 skattytere som jeg gjerne skulle hatt litt veiledning på hvordan vi best kan håndtere», skrev Vold, som senere hadde en telefonsamtale med en direktør i Skatteetaten.
Advokaten skrev etterpå en ny e-post, der han blant annet påpekte at det svært komplisert å finne eksakt riktig tilbakebetalingsbeløp for hver kunde på grunn av ulike forhold.
– Hvorvidt det blir en stor ryddejobb for Skatteetaten kommer an på hvor mange år det rapporteres nye opplysninger og hvor store korrigeringer som gjøres, sier seksjonssjef i juridisk avdeling i Skatteetaten, Lene Marie Ringså.
Wiersholm har inngått millionkontrakt med fylkeskommune: Jan Fougner skal granske arbeidsmiljøet
Managing partner i Wiersholm: – Fordelen for oss med dette er at våre advokater utvikler seg
Morten Goller: – Målet har aldri vært å være størst, men å være best