Advokat skeptisk til bransjekollegas faktura

Person fikk et ublidt møte med en advokat på Østlandet.
FIKK OVERRASKENDE REGNING: Forbrukeren ble overrasket da advokaten sendte henne en faktura på over 2000 kroner. | Foto: Colourbox
FIKK OVERRASKENDE REGNING: Forbrukeren ble overrasket da advokaten sendte henne en faktura på over 2000 kroner. | Foto: Colourbox

Det er TV 2 som forteller Kamilla Maktabis historie.

Hun hadde i midten av april behov for juridisk bistand knyttet til en familiesak, og kontaktet i den anledning advokat Jens Fredrik Christiansen i Drøbak, som var et av de første treffene Maktabi fikk opp i et Google-søk.

Maktabi skrev en e-post til advokaten, hvor hun spurte om hvor mye det ville koste å få innsikt i lovverket. Hun så for seg en enkel telefonsamtale.

Advokat Christiansen nevnte ikke i sitt svar at han reklamerer med en gratis første konsultasjonssamtale per telefon på inntil 30 minutter. Istedenfor viste han til sin gjeldende timepris. 

Da Maktabi spurte når han i så fall hadde anledning til en telefonsamtale, svarte Christiansen at hun kunne ringe direkte. Maktabi bestemte seg for å vente. Hun gikk ikke videre med korrespondansen, og fikk heller rådene hun trengte fra noen andre.

I mai fikk Maktabi en ny e-post fra advokat Christiansen, med spørsmål om hun fortsatt var interessert i rådgivning. Hun valgte å ikke besvare e-posten.

Neste gang hun hørte fra ham, var da hun mottok en faktura på 2137.50 kroner i slutten av mai.

Christiansen fakturerte henne for halvannen times arbeid, under de tre punktene «mailer fra klient, mailer til klient, registrering av sak», «mail til klient» og «mail med faktura til klient».

– Jeg skjønte ingenting, sier Maktabi til TV 2.

Hun mener det aldri ble opprettet noen sak med hennes samtykke. Da hun svarte at fakturaen var urettmessig, truet advokat Christiansen med inkasso. Det gjentok han da Maktabi og kjæresten hennes ringte ham.

Advokat Jeppe Normann er partner i Advokatfirmaet Normann & Bjørnsen AS. Han ledet i en årrekke disiplinærutvalget for Oslo krets og har skrevet etikkdelen i boken «Å være advokat».

Han er skeptisk til bransjekollegaens fremferd.

– Det fremstår for meg som relativt klart at advokaten her ikke kan fakturere for den tid han har brukt i de innledende samtalene, sier Normann, og påpeker at det ikke er sendt oppdragsbekreftelse, og at forbrukeren heller ikke har hatt en første konsultasjon.

Når TV 2 og Maktabi tar kontakt med advokat Christiansen på nytt, fastholder han at han mener det var inngått en bindende avtale om juridisk bistand og hva den skulle gå ut på. 

– En ordinær oppdragsbekreftelse i tillegg, var etter dette strengt tatt unødvendig å sende til klienten, men burde kanskje vært gjort for ordens skyld, skriver Christiansen.

Han har likevel valgt å frafalle kravet, og beklager at han ble sint på telefonen da han snakket med Maktabis kjæreste.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også