Ny avis for næringsmiddelindustrien lansert
Dekningen av selskapene i den norske næringsmiddelindustrien blir fra og med tirsdag denne uken betydelig sterkere når Watch Media lanserer MatvareWatch. Den nye avisen skal levere uavhengig, kritisk og fair næringslivsjournalistikk om selskapene og nøkkelpersonene i bransjen.
– Hvert eneste år skapes det enorme verdier i næringsmiddelindustrien. Vi skal dekke verdiskapningen som skjer hos produsenter, bedrifter og konsern som driver med alt fra kjøtt, fisk og meieri til drikke, korn og andre typer mat- og drikkerelatert produksjon med overblikk og sterk innsikt i bransjen, sier redaktør Christine Gulbrandsen i MatvareWatch.
Hun leder en redaksjon bestående av journalistene Anders Hustveit Gerhardsen, Synnøve Prytz Berset og Synne Piyawan Kringsjaa.
Syvende nisje
Dette er Watch Medias syvende næringslivsavis i Norge. Selskapet har fra før FinansWatch, AdvokatWatch, EiendomsWatch, EnergiWatch, MedWatch og HandelsWatch.
– Med MatvareWatch fortsetter vi vår ambisiøse vekststrategi. Norsk næringsliv har tatt godt imot våre seks første nisjemedier, og vi ser frem til å kunne levere relevant næringslivsjournalistikk om nok en viktig bransje, sier sjefredaktør og landsjef Kristin Stoltenberg i Watch Media Norway.
Watch Media er en del av det danske mediekonsernet JP/Politikens Hus, som blant annet eier Jyllands-Posten, Politiken og EkstraBladet. Siden 2010 har morselskapet Watch Medier lansert 17 digitale bransjemedier i Danmark og to i Tyskland. I tillegg har Watch Media en Oslo-korrespondent for internasjonale ShippingWatch.
MatvareWatch blir søsteravisen til danske FødevareWatch. I en bransje der mange aktører jobber på tvers av landegrensene forventes det tett samarbeid mellom de to redaksjonene.
– Vi gleder oss til å komme i gang med et ambisiøst og målrettet arbeid om å bli den aller beste avisen for bransjen, sier Gulbrandsen.